THE GRAND FINAL; Epcot Centre - Reisverslag uit Orlando, Verenigde Staten van Heleen en Bart Stoelinga - WaarBenJij.nu THE GRAND FINAL; Epcot Centre - Reisverslag uit Orlando, Verenigde Staten van Heleen en Bart Stoelinga - WaarBenJij.nu

THE GRAND FINAL; Epcot Centre

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen en Bart

30 Juli 2014 | Verenigde Staten, Orlando

Vandaag vroeg, ja echt waar... VROEG opgestaan! De wekker ging bij Bart om 7 uur en bij mij om half 8 en om 8 uur zaten we aan het ontbijt, want we wilden om 9 uur bij Disney Epcot Centre zijn. Mirthe-Flor heeft dit park, onder lichte dwang uitgekozen (want we heben disney in Parijs gezien en Universal Studio's in Calafornie) en het is echt iets anders dan naar de efteling gaan! We rijden in 20 minuten naar het park en na de tassencontrole, waar we onze zelfmeegenomen tortillachips met dip eigenlijk moesten inleveren omdat er geen glas mee naar binnen mocht, kon onze reis beginnen. Epcot Centre is een attractiepark dat vooral over de geschiedenis en toekomst van de mensen gaat e nde evolutie van het universum en de technologie van vroeger, nu en de toekomst gaat. Een soort Universiteit van Wageningen, maar dan anders!
Het is niet erg druk op dit tijdstip, dus we beginnen met de Entree in spaceship Earth, die ons meeneemt vanaf het carboon tijdperk totheden en de imagination van de toekomst. Dat we die zelf gaan maken is ons na deze dag wel duidelijk. We hebben in samenwerking met Chevrolet onze auto van de toekomst ontworpen en daar een testprocedure mee doorstaan en een testrit in gemaakt..... We hebben op bijna alle fronten het maximale er uit gehaald..... goede performence, prima capability, maar iets minder goed in de eco-zone en onze auto komt vast niet door de huidige milieutests heen! Maar scheuren dat ie kon!!!!
Verder hebben we heerlijk door het park gestruind, dat niet vol stat met attracties en gillende achtbanen, maar meer van die "small world" bootjes en rides had die langs allerlei prachtige scenes bewoog, over landen, over toekomst onder water op het land in de ruimte etc (klinkt misschien wat saai, maar dat is het beslist niet!!) Vaak was er ook zo'n 360 gradenfilm, die dan door een filmster werd geintroduceerd... geweldig allemaal!
Na de invention area's loop je in een soort half rondje om een prachtig waterpartij, waarlangs van allerlei landen een miniatuurversie is gebouwd, incusief iets cultureels, eettentjes, shows en/of filmpresentatie. We hebben onze wereldreis lang Mexico, Japan, China, Noorwegen, Frankrijk, Canada, Italie, Duitsland en natuurlijk the American Adventure! Bij dit laatste was een prachtig a capella koor, the liberty singers, die daar kippelvel bezorgden door echte bekende maar o zo mooie Amerikaanse songs te presenteren! Genoten!
Als laatste hadden we onze reis naar space gepland, dus gingen we naar het NASA-Mission Space, waar Bart (onze Navigator) zonder twijfel koos voor "the intense version" . Wij volgden natuurlijk, maar wisten niet wat ons te wachten stond. Er werd 43x gevraagd of je geen last had van wagenziekte, kleine ruimtes, hartklachten of andere lichamelijke gebreken, want anders kon je nog terug..... (tenminste als je niet Bart als Navigator hebt, want dan kon je niet meer terug!!) We gingen dus....... naar Mars!!
Een trainigssessie voor astronauten, een taak/opdracht voor de lancering (Mirthe-Floor werd Pilot en ik moest Commander zijn) Als we maar op tijd op de knopjes drukten, dan zou alles goed gaan!
Na alle safety procedures gingen we in de cabine... ja en ik weet wel dat het niet echt is, maar het leek WEL ECHT!!!!
Nou het was een geweldige ervaring, waar soms grote volwassen kerels (Bart noemt ze anders;-) iets wat verkleurd naar geel en groen uit kwamen, maar.... WIJ ZIJN NAAR MARS GEWEEST en We've done extremely well in this launch! zei de trainer!
Na tien uur op het park te hebben doorgebracht, hadden we het wel gehad. We hebben gedag gezegd aan alle vriendelijk zwaaiende medewerkers van het park; "bye bye, have a great evening, mind your step, byeyeyeyey, hope to see you again, BEYEYEYEYE!

Na een powernap in het hotel zijn we een burger gaan eten, niet bij een Mac, of Burger King, maar bij de Five Guys. Voor huidige en toekomstige USA reizigers is dit echt een must, want daarna hoef je nooit meer naar de Mac! Het verhaal erachter is ook heel grappig, over een vader die zijn zoons eigenlijk naar College wilde sturen, maar die dat niet wilde. Dus gaf hij ze de keus om een business te beginnen waar de mannen 16 uur per dag moesten werken om het te laten slagen of naar college. ze kozen de business en die is zeker geslaagd!

Lekker gegeten, en vermoeid daarna het bed in gedoken.
Nog een dag te gaan, maar dit was de echte afsluiting, de FINAL van weer een mooie reis met veel bijzondere momenten die we niet meer zullen vergeten!

De foto's volgen vanavond (die zijn aan het up-loaden) en dan sluiten we het blog af om weer terug te gaan naar ons eigen fijnen Nederland, waar alles lang zo slecht niet is!

Veel liefs van ons drietjes
Dikke kus Heleen

• 31 Juli 2014 - 18:17

Dorothé:

Hi globetrotters,

Het verslag van gisteren werd niet per mail afgeleverd, dus dat zag ik vandaag pas. Jullie hebben echt wel de meeste aspecten van de VS eer aan gedaan van krokodillen en natuur naar familiegraf, van Amerikaanse geschiedenis naar Disneypret en nu ook nog de sportieve kant, alhoewel die ook bij het zwemmen al aan bod kwam.

Ik hoop ooit nog eens naar Amerika te gaan, maar Australië en |Canada staan hoger op mijn verlanglijstje omdat ik daar familiebinding heb. Dan zal ik zeker jullie tips ter harte nemen. Fijne afsluiting ook culinair en een goede thuisreis.

Groetjes,

Dorothé

• 31 Juli 2014 - 18:27

Tante Ly:

Lieve 3 astronauten, ik hoop dat jullie met de marssonde zaterdag weer heelhuids voet op nederlandse bodem zullen zetten en niet verbaasd zullen zijn dat hier nog hier en daar mensen uit de vorige eeuw leven. Ik denk dat jullie na aankomst als het gezin weer voltallig is wel een week slaap nodig hebben.
    Ik ben blij dat jullie zo genieten en dat ik dat op veilige afstand heb mogen meebeleven.
    Goede reis. Liefs, tante Ly

Tags: Heleen