Macedonië; The kick-off - Reisverslag uit Ohrid, Macedonië van Heleen en Bart Stoelinga - WaarBenJij.nu Macedonië; The kick-off - Reisverslag uit Ohrid, Macedonië van Heleen en Bart Stoelinga - WaarBenJij.nu

Macedonië; The kick-off

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen en Bart

22 Juli 2015 | Macedonië, Ohrid

Omdat we voor ons een toch wat andere reis dan gewoonlijk hebben geboekt en wij een gebied gaan verkennen waar de reisverslagen enthousiast over spreken, maak ik dit jaar een verslag van onze belevenissen in Macedonië . Reis en verblijf is vooral in Ohrid, van waar we verschillende uitstapjes zullen maken om het land te ontdekken.
Dit jaar is het reisgezelschap wederom met z'n drieën, Bart, Mirthe-Floor en ik. Anna gaat dit jaar met vriend naar Italië en Marije is net als vorig jaar op de camping aan het werk in het recra-team.

Nieuwsgierig naar de echtheid van de mooie verslagen, starten we de reis op 22 juli 2015 en we zullen hier 2 weken verblijven!

Vanmorgen vroeg, ja vroeg..... vertrokken we om 4.15 uur naar Schiphol. Wat een mooie tijd om je verjaardag te starten en er het meeste uit te halen;-) Bart is altijd rond deze tijd jarig, maar nog niet eerder gingen we op zijn verjaardag zelf op reis. Dit jaar echter wel en dat betekende dat we niet met het hele gezin zijn verjaardag konden vieren, maar met heel Schiphol en alle passagiers van het vliegtuig.
Anna en Rory brachten ons weg,zodat we geen gedoe hadden met parkeren op de luchthaven en zo waren we vlot en op tijd voor vlucht OR161 naar Ohrid Macedonië van 7.10 am.

De hele incheckprocedure verliep prima en vlug, waardoor we zonder veel moeite en wachten om 10.00 op Ohrid AirPort landden. Prima vlucht met Arke Fly (binnenkort Tui-Fly) dat ons keer op keer verrast wat betreft vriendelijkheid, stiptheid en de beenruimte in het vliegtuig.

Het vliegveld van Ohrid is nog kleiner dan Eindhoven AirPort en kent meer de grootte van station Anna Paulowna Zuid. De bagage was eerder het vliegtuig uit dan de passagiers en in plaats van de loopbanden op Schiphol voor personen, hadden we hier een bagageband die naast de trap onze koffers omhoog vervoerde!

We werden bij de uitgang vriendelijk welkom geheten door de boys van Arke Fly met een info pakket. We hebben een auto gehuurd voor deze week, dus waren zo in onze brandnieuwe Fiat (die kennen we!) Punto bij het Hotel.

We verblijven in Hotel Tino, dat direct gelegen is aan het meer van Ohrid en vanwaar je over een brede boulevard in een paar minuten naar de oude stad wandelt.
Ook daar een warm en vriendelijk welkom met een blad Raki en wat brood en Turks lijkende zoetigheden. De mensen hier spreken, hoewel gebrekkig, voldoende Engels om met elkaar in gesprek te gaan. We hebben een prima familieaccomodatie met twee kamers, verbonden door een tussendeur, met twee badkamers, zodat Mirthe-Floor niet de hele vakantie met ons is opgescheept en wij gewoon de hele week vrijuit kunnen snurken!

Na het informatiepraatje dat de reisorganisatie in ieder hotel geeft om je vast een beetje basale informatie over het land en de plaats te geven ( totaal overbodig natuurlijk, want wij hebben Bart mee genomen!). Eerst even geld pinnen, want hoe fijn Is het vakantiegevoel om in andere valuta de hele dag om te rekenen wat iets kost, om er steeds snel achter ter komen dat het leven, en dus ook een vakantie, wat betreft het terras en horecagebeuren spotgoedkoop is!
We halen eerst maar eens 30.000 Denars, wat equivalent voor 500 Euro is en rekenen dan 1 bier, 1 cola en 2 water af voor 300 denar (5 euro!!)

Tijd voor een eerste verkenning; we wandelen over de boulevard naar het centrum en worden door vele watertaxis aangesproken die ons met plezier voor een paar euro overal over het water naar toe willen brengen. Dat doen we later wel een keertje,want nu wandelen we liever in het zonnetje en zoeken een lunchgelegenheid. Ondanks het feit dat Ohrid een van de bekendste toeristenplaatsen van Macedonië is, is de stad is vergelijkbaar met een klein toeristenplaatje. Bart denkt dat de Nederlanders die in de jaren 70 in Spanje op vakantie gingen een dergelijke ervaring hadden als wij nu! Veel leven in de straatjes, mensen die geheel afhankelijk van deze toeristen zijn en dus overal Horea en verkoopstalletjes openen om inkomsten te vergaren. De winkelstraat zelf ( zeg het moderne deel) laat veel van het zelfde zien; souvenirs en juwelenshops waar ze veel blingbling en parelachtige sieraden verkopen en ook veel heerlijke ijskraampjes ( genoeg om iedere dag een andere kraam te bezoeken voor de Macedoniën Icecream Competition!

Na een lichte lunch in een klein grill-tentje, waar we de eerste Shopska salade en wat gegrild vlees hebben gegeten, wandelen we verder over de leuke fruit en groentebazaar en belanden snel weer op een schattig terrasje voor een (ijs) koffie. De eerste indruk is dat we ons hier prima gaan vermaken en de levendige boulevard, waar jong en oud waar het maar kan in het water jumpt, biedt vermaak en verkoeling.

Het weer is aangenaam warm; 's middags zo'n 30 graden en 's avonds koelt het af naar ongeveer 20 graden. De temperatuur van het water van het meer is niet heel warm, maar zal ook tussen de 20-25 graden zijn. Mirthe-Floor heeft tijdens onze siësta een eerste duik in het meer gemaakt om wat af te koelen. Op zich heel lekker, maar zoals al in de reisgidsen werd geadviseerd is het dragen van waterschoenen ( hoe lelijk dan ook) niet overbodig, in verband met de kiezels of scherpe rotsrandjes. Helaas kregen deze reisboeken gelijk en smeedt MF zich in haar voet aan de steiger! Gelukkig is de leeftijdsgrens voor alcoholische dranken hier 14, zodat de ober van het hotel met plezier een halve fles Raki over haar voet schonk ( deze wijze van desinfectie had opa Hugo al eerder uitgevonden) en een mooie pleister er op deed. Helaas geen gedetailleerde kenmerken van het uiterlijk van deze Macedoniër ;-)

Het avondprogramma vanavond staat uiteraard in een fijn eettentje om Bart verjaardag in stijl te vieren. Een beetje kleinschalig zonder de andere kinderen, maar dat doen we op een later moment.
We hebben onze zinnen gezet op een bijzonder aanbevolen restaurant inde oude stad aan het meer gelegen dat na wat langer zoeken en een tocht door kleine steegjes en over een krakkemikkige boardwalk langs de rotsen en het meer naar een idyllisch terras leidde .
Het restaurant, Kaj Kanevche werd al bijzonder aanbevolen op tripadviser en niets was minder waar. Een tafel op een drijvend terras boven het water waar de bootjes geregeld voorbij varen en een uitzicht op de prachtige skyline van Ohrid en Ohrid 2.0. De bediening was uiterst vriendelijk en adviseerde ons een aantal authetic Macedoniën dishes waar we ons graag toe lieten verleiden. Verschillende starters met salade, kaas olijven en visjes uit het meer passen goed in het voorgeschreven mediterraans dieet en als hoofdgerecht kregen we een schotel "flaked trout" prachtig gefileerd en geserveerd! Zonder er om te vragen galmde er een Macedonisch "happy birthday" door de speakers van het terras en kreeg Bart een birthday dessert met vuurwerk voor gezet. Als klap op deze vuurpijl kreeg hij van de eigenaar ook nog een fles wijn cadeau ( niet om daar op te drinken, maar in een cadeauverpakking voor in het Hotel!!!)
Al met al heerlijk gegeten en na een lekkere wandeling terug naar hotel is de aftrap van onze vakantie in iedere al geslaagd! Toch enigszins vermoeid van de vroege kickoff en de reis duiken we ons bed in en we zien wel of we op tijd zijn voor breakfast.

In ieder geval ga ik mijn best doen om het verslag, daar waar de WiFi het toelaat, geregeld bij te werken, zodat zij die er in geïnteresseerd zijn, lekker met ons mee kunnen lezen!

Morgen gaan we bij het ontbijt het plan van de dag maken...... Er zijn lekkere beachclubs, strandjes en stadjes, dus we lTen ons vast door onze Punto ergens naar toe brengen.

Liefs uit marvellous Macedonië
Xx H

• 23 Juli 2015 - 19:49

Lydia:

Veelbelovend begin! Genieten maar. Ik wandelde vanmorgen hier in de On op mijn boulevards! Hoop je verslag elke dag weer te kunnen vinden. Groetjes, tante Ly

• 23 Juli 2015 - 20:07

Marjolein:

Fantastisch verslag en alles goed doorgekomen .
    Klink allemaal erg goed, proper en Katholiek. Waterschoenen een must, euro's in overvloed, koffers op de roltrap, en tijd genoeg om een reisverslag te maken! Ik zeg:" ga zo door"!
    Liefs van ons voor jullie!

• 23 Juli 2015 - 21:14

Dineke Corrie:

Op hele lange afstand willen wij, jou BART van harte feliciteren met je verjaardag.
    Natuurlijk ook Heleen en Mirthe Floor proficiat.
    WAT EEN SUPER MOOIE REIS ZIJN JULLIE AAN HET MAKEN!!
    Ja.... als je jong bent hè!
    Leuk om dit zo aan alle liefhebbers, die het willen lezen, te vertellen.
    Had Bart een button op met: IK BEN JARIG VANDAAG, omdat er spontaan een feestlied voor hem werd gezongen.
    Het doet de mens wel goed hè als er aandacht aan wordt besteed, zeker in "den vreemden"
    De shopska salate ziet er heerlijk uit en de foto met zoveel geld.....doet ook grandioos aan.
    Lieve mensen geniet er maar volop van want je bent maar eenmaal JONG.
    Hartelijk groet van Dineke en mij
    Corrie

• 24 Juli 2015 - 07:58

Dorothé:

Nu we net Tsjechië uit zijn en Slowakije binnen, zijn we natuurlijk heel nieuwsgierig naar de andere landen om ons heen, zeker als daar familieleden in rondzwerven. Ik moet zeggen dat de wifi allemaal prima is als je op de juist plaats staat/ligt/hangt voor een goede ontvangst. De krant en jullie berichten kunnen we dus prima volgen. Het Lipnomeer in het Zuiden van Tsjechië was ook zo stenig (lang leve de waterschoentjes en sandalen), maar wel warm. We hebben met veel moeite een hotel gevonden voor een nacht onderweg naar de Tatra waar we ook proberen een camping aan een meer te vinden. Waarschijnlijk Liptovski Mara. Beterschap voor Mirthe Floor en fijne vakantie verder. Groetjes, Dorothé

• 24 Juli 2015 - 12:09

Papa:

Ik dacht dat ik gisteren al een reactie had geschreven bij de kick off.
    Had jij al als dagobert zien wapperen met al het geld.
    En zat Bart niet achter vette friet?
    Maar ik zie wel dat het een mooie reis wordt.
    Geniet er lekker van.
    Alle zoons zijn nu in het buitenland, dus kunnen pa en ma de bloemetjes ook buiten zetten.
    Maar dat doen ze wel grotendeels binnen!

Groeten, papa en mama

• 24 Juli 2015 - 15:59

Mama:

Dat klinkt allemaal heel goed en de foto's spreken voor zich. Het verjaardagsdiner van Bart mag er ook zijn , niets mis mee zo te zien!!! Kinders geniet ervan, na hard werken (en dat hebben jullie gedaan) is vakantie dik verdiend.floor sterkte met het pootje!!! Liefs Papa en mama