Dag 3; luieren en relaxen - Reisverslag uit Ohrid, Macedonië van Heleen en Bart Stoelinga - WaarBenJij.nu Dag 3; luieren en relaxen - Reisverslag uit Ohrid, Macedonië van Heleen en Bart Stoelinga - WaarBenJij.nu

Dag 3; luieren en relaxen

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen en Bart

24 Juli 2015 | Macedonië, Ohrid

Dag 3 luieren en relaxen

Vrijdag hebben we een lekkere luie dag ingelast. Het doel van deze vakantie is om vooral te doen wat we leuk vinden en uit te rusten, dis een relaxdag past hier prima in. We zitten echt op een fijne locatie, want alles is lopend te bereiken. Over het weer geen zorgen, want het begint 's morgens met zo'n 22/23 graden echte loopt langzaam op tot 30 graden, wat helemaal past bij ons feel-good leventje. Na het ontbijt gingen we rechts het hotel uit, wandelend naar beachclub Cuba Libre, dat op 5 a 10 minuten lopen van het hotel ligt. Onderweg passeerden we het monument van "onze Nederlandse Vriend Aard den Dolaard", een Nederlandse schrijver die in Macedonië en in Ohrid in het bijzonder bekendheid geniet/genoot door zijn verhalen over Macedonië ( toen het nog minder bekend was) hij schreef onder andere "De bruiloft der zeven zigeuners" en "de herberg met het hoefijzer" Hij schreef over de schoonheid van dit land en de mesen die er wonen en heeft een belangrijke brug geslagen om toeristen naar Ohrid te brengen.
Na dit culturele oponthoud wandelden we verder naar de strandjes. Aan de zuidkant van het meer liggen drie of vier strandtenten met terrassen ligbedden en een afgebakend stuk meer. Dit is alleen om te voorkomen dat de bootjes en watertaxis er doorheen varen.

We kiezen voor Cuba Libre en ondanks dat we geen stoelen gereserveerd hadden en het al tegen 12 uur liep, waren er drie heerlijke zonne/loungebedjes vrij waar we de hele dag zouden verblijven, met een afwisseling in houding voor koffie,water,mojito,bier,lunch of iets van dien aard en afgewisseld met een regelmatige frisse duik in het heldere water. De ober die ons die dag van alles zou voorzien gaf wel aan dat de bedjes aan de piet veel duurder waren (200 ipv 50 Denars / 3 euro ipv 1 euro!!) maar we gaan er voor. Bij "de jongens" in Bergen aan Zee betaal je volg mij tegenwoordig 10 euro voor een dag om daarnaast maar niet over een wijntje te spreken.

Over het verder verloop van deze dag valt verder dus niet veel te verhalen, behalve dat we de hele dag ( als we onze ogen open hadden) de verschillen tussen de Macedonische en Nederlandse jongemannen bekeken en bespraken en in volgorde een hele stapel oude tijdschriften door te werken; mission accomplished!
Tegen zessen besloten we om vanavond niet hier te eten, hoewel de kaart en de keuken bijzonder uitgebreid en goed zijn, maar om lekker te gaan douchen en dichtbij het hotel een klein hapje te eten om daarna niet te laat het bed op te zoeken. We reken af (nou nog één keer mijn verbazing over het prijsniveau en openheid over ons exorbitante eet en drinkgedrag.......) 2 literflessen sparkling water, 3 cola zero, 3 tonic (so far so good) .....een pannenkoek met banaan,ijs,chocola en slagroom (Floor) een verse fruitsalade en een clubsandwich met frietjes (Bart en me), biertje, mojitootje.....tapasplatter, drankje, nog een keer the same, ik ben het een beetje kwijt.....en drie zonbedjes....45 euro totaal!

Genoeg over geld en eten, of toch niet.... We willen jullie natuurlijk niet onze fantastische ervaring bij de slechtste Italiaan van Ohrid onthouden!
Zoals gepland zouden we even snel een pizzaatje pakken en 100 meter naast het hotel zat Bella Italia.....dat moest wel oké zijn ;-) toen we er zaten liep er een ober te rennen en twee meisjes stonden in een shirtje dat de naam van het restaurant droeg naar hun artifical nails te staren ! Zonder veel moeite kiezen we uit de kaart een piza waarop de ober direct met handen en voeten en 2 woorden Engels , no sorry no salmon, no sorry no rucola, no sorry, no everything from menu.... Haha dat werd dus pizza margerita met olijven of met ham! Geen probleem, glaasje wijn er bij en gaan..... Samen met een Squadron muggen en andere kleine insecten die Floor de eetlust ontnamen en haar zelfs tot een wandelingetje aanzetten om haar lekkere bloed zelf te bewaren! Inmiddels was het restaurant volgestroomd met 2 enorme groepen en moest onze arme ober nog harde rennen terwijl de meisjes nog minder deden! Het was echt niet om aan te zien. Om hem niet verder te belasten met vragen over koffie en macchiato, snel om de rekening gevraagd, waarna hij tot overmaat van ramp terugkwam, met no sorry no computer working en sorry for everything!!!! We gaven hem maar snel 1500 knoeten om daarna uit deze scène te verdwijnen! Floor was inmiddels tot uiterste staat van chagrijn gekomen en om dat te laten zakken in het hotel nog maar wat gedronken, zonder beestjes, en evengoed het bedje opgezocht.
De volgende dag moesten we vroeg.....ja vroeg.....8.15 uur ontbijten, omdat we een stadswandeling gaan maken!

Lieve groetjes
H/B/MF xx

• 26 Juli 2015 - 11:24

Tante Ly:

Goed zo, lekker lui, eten,drinken,zon,uitrusten! Daar is een vakantie voor. Hier herfststorm goed doorstaan! Liefs TL