The Grand Finale! - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Heleen en Bart Stoelinga - WaarBenJij.nu The Grand Finale! - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Heleen en Bart Stoelinga - WaarBenJij.nu

The Grand Finale!

Door: Stoelinga

Blijf op de hoogte en volg Heleen en Bart

15 Augustus 2011 | Verenigde Staten, Los Angeles

Los Angeles; The Grand Finale!

Het laatste verslag van onze laatste dagen in de Verenigde Staten, of... zoals wij zeggen onze vakantie in de USA n Mexico! Wat is de laatste week snel gegaan en bij het opslaan van ons geheugen op de harde schijf van de computer en het schrijven van dit laatste verhaal (waar de dagen in LA in één verslag worden beschreven) zitten de koffers al in de auto, is alle overbodige rotzooi weg gegooid (anders kon de nieuw aangeschafte rotzooi niet meer in de koffer) en gaan we deze laatste ochtend de vakantie evalueren! ;)
Maar goed, we zijn nog niet weg en in het laatste verslag verlieten we San Luis Obispo op weg naar Los Angeles. We reden niet te vroeg weg, want we zaten nog steeds in onze recovery days, dus.... rustig starten, rustig rijden, af en toe een vista point bezoeken en zo kwamen de letters van het hollywood sign op de grote berg langzaam in zicht. We volgden trouw onze satnav vriend en niet gehinderd door enige stratenkennis van L.A. riep tomtom ‘bestemming bereikt op en moment dat er geen hotel in de nabije verte te bekennen was. Wel echte Amerikanen in een echte woonwijk, met echte boodschappen ; kortom, we zaten midden in een woonwijk in een gebied van LA waar we in ieder geval gen hotel hadden geboekt en hoe Tomtom ons daarheen heeft gebracht en waarom was onbekend, maar r zat niets anders op om weer trug de highway op te gaan om een half uur later toch midden in Hollywood onze auto aan een valet meneer te geven die dan de auto in de garage van het hotel parkeert! (stoer, tenminste... toen nog wel!) We checkten in bij de balie van ons Hollywood Hills Hotel dat op een steenworp afstand van Hollywood Boulevard ligt. Het hotel had al alle glitter en glamour zoals je dat in een sterrenstad verwacht. De gangen waren allemaal spiegels en hing vol met allemaal foto’s van bekende artiesten en we hadden twee kamers, waarbij we vnuit onze kamer het zwembad in konden stappen!
Nadat we allemaal gesetteld waren, koffers op hun plek, even een duik genomen in het zwembad gingen bij tijds op pad om THE WALK OF FAME te gaan bewandelen. Eerst stopten we bij een van buiten af een beetje creepy pizzarestaurantje, om voor dat we in het toeristengedrang van hollywood weer iets te moeten zoeken, samen een pizza zouden delen. Don’t judge the book by it’s cover’ was hier absoluut van toepassing, want het was het lekkerste eten dat we in lange tijd op hadden (heerlijke pizza, met vers deeg en een heleboel verse groenten ; ja we willen nu eigenlijk alleen nog maar sperziebonen en rundervink!).
Zo liepen we om half acht op Hollywood Boulevard om alle sterren te bekijken en te zoeken naar ieders favorieten. We kwamen tot de conclusie dat hier toch de enorme generatiekloof naar boven kwam als wij de ons bekende namen noemde en soms fotografeerden en de meiden ons aankeken met en blik van ‘” wie is die antieke tante nou weer?’” De boulevard is een lange straat vol met winkeltjes (souvenirs) tattoo shops, cocktaibars en wat vervallen panden waar niet vel eer aan te behalen was. Dit was het gedeelte waar de oude of minder bekende sterren lagen, want hoe verder we de straat door liepen, hoe drukker het werd en we dichter bij de bekende sterren (in het trottoir) kwamen, zag je op straat overal look-a-likes, die zich beschikbaar stelden om met je op de foto te gaan en zo een paar dollars te verdienen. We zagen veel Johnny Depps, Michael Jacksons, Marilyn Monroes en nog een heleboel figuren die we niet (her)kenden of waarvan we van het bestaan niet wisten. Het was wel gezellig om al dat theatergedoe op straat gade te slaan. We vielen ook nog in een live opname van een film, waar en dansgroep en twee acteurs hun scene tentoon stelde! Welke film het was zijn we nog niet uit, maar we zullen alle nieuw uitgekomen film natuurlijk gaan zien om er achter te komen, waar wij bij de opnames zijn geweest ;) !
Nadat we the Beatles, Tom Cruise, Walt Disney en Michael J. op de fotot hebben gezet, zijn we rustig terug gelopen en hebben we de indruk dat dit toch niet de boulevard is waar de echte sterren van Hollywood zich dagelijks laten zien, want de uitstraling was nou niet helemaal zoals die past bij de celebs.
Morgen gaan we vroeg op weg, want dan staat een bezoek aan de Universal Studios op het programma. We hebbende kaarten al die ons (als we daar uberhaupt nog zin in hebben) zelfs twee dagen toegang verschaffen tot het park. We hebben geen idee wat we moeten verwachten, hoe druk het zal zijn en of we lang moeten wachten voor de attracties, maar dat gaan we allemaal ontdekken. Het hotel ligt op 12 minuten rijden van de studio’s, dus we besluiten dat we om 8 uur ontbijten om dan voor negen uur geparkeerd te hebben (ik ben nog nooit voor 12 uur in de Efteling geweest!).

’s Morgens was iedereen (nou ja .... een enkeling was nog niet helemaal wakker) op tijd om een een slaapkamerontbijtje te eten. We hadden een multigrainbrood (heerlijk) en een fles sinaasappelsap gekocht (heel organisch bij Trader Joe), dus dat was vlug en lekker. Het hotel waar we zaten had geen ontbijt inclusief en het restaurant dat wel een breakfast-bar had, was wel op celebraties ingesteld, want dat was echt niet te betalen (en we zijn echt niet flauw geweest deze vakantie, maar dat doen we dus ff niet!). Flesjes water in de rugzak, want in Los Angeles zijn de temperaturen weer dicht bij de three digits (100F) en een broodje voor tussen de middag (we zijn de burgers echt heel erg zat!)
Nog nooit in ons leven zo georganiseerd ergens heen geweest; we leren het misschien ooit, en om tien voor negen stonden we bij de ingang van het park, waar alle hollywood films wordne opgenomen! Vandaag werd er live gefilmd voor Desperate Housewives en Prime Suspect en verder was er vooral veel te zien en te doen. We hadden ons god ingelezen en niet laten foppen door de aanrader van het park om eerst de tour langs de studio’s te gaan doen, maar in plaats daarvan gingen we als eerste naar één van de meest populaire rides van the Simpson Family. Er was nog nergens wachttijd, alleen de mensen die een upgrade op hun gewone ticket hadden (een front line ticket) mochten onderlangs doorlopen en wij konden via een trap langs de perfect georganiseerde cue walk (de rij die je volgt als er een heleboel mensen met jou in het park zijn) naar de ride. Het was weer echt Amerikans, want als je al moest wachten, dan was er overal iets te doen of naar te kijken. Er waren tekenfilms op grote screens en er werden stukjes film ter voorbereiding getoond en er kwam een mannetje vragen of we allemaal all right waren en geen hartklachten hadden!!! Dat beloofde dus wat! Het leuke van deze en later ook andere attracties was dat er een heleboel dingen niet echt reden of hard vooruit/achteruit gingen, maar een soort 4D gebeuren was, waarbij je zelf in een karretje zit dat alleen een beetje op de plaats beweegt, wat schokt en iets omhoog/omlaag beweegt en verder de actie door het filmdoek wordt veroorzaakt! Dit lijkt niet erg spectaculair, maar ik kan je vertellen dat het niet van echt te onderscheiden is en ik mezelf heel dapper vond! Het was wel lachen, want vooral het extreme Simpsonverhaal waarin deze ride zich afspeelde was hilarisch! Iedere attractie had een speciale uitgang die altijd eerst door de winkel liep, zodat je de souvenirs kon inslaan en het was weer ongelooflijk om te zien dat ver plastic drinkbekers voor 12 USD verkocht werden en dan zat er nog niet eens iets te drinken in!! Anyway, wij vervolgden onze weg naar de studiotour en konden wederom zonder echt te achten in een trammetje dat ons een uur lang door de filmscenes , straatjes en parken voerde die we opeens ook herkende in bekende televisieseries! Het is echt heel knap hoe ze dat allemaal bedenken om het zo handig mogelijk op de film te krijgen en het is ook echt onwerkelijk wat een onbekende wereld achter die ogenschijnlijk eenvoudige films of tv opnames schuil gaat. WE zagen allerlei filmeffecten in actie, hoe ze het weer in de verschillende gedaantes filmen, hoe er overstromingen en landschappen gecreëerd worden, hoe Jaws in actie kwam en waar de pleintjes, parkjes en andere leuke plekjes uit verschillende film in werkelijkheid staan! De halve huizen, die alleen voor de frontview gebruikt worden en die aan de achterkant alleen een houten stellage blijken te zijn. Eén gedeelte waar de thema films van Jurassic Park zijn opgenomen was echt geweldig om door heen te gaan; hier werd de techniek van de 3D film uitgelegd en tentoon gesteld. Ook al heb ik nog nooit een Jurassic Park film gezien en eigenlijk ook nog nooit een 3D film, maar dit was echt heel machtig om te zien hoe ze met technieken het zo echt kunnen laten lijken; Faaaantaaastisch (om opa H. nog één keer te citeren).
WE kwamen er gaande weg achter dt het vast niet zo druk was op deze zondag, dan het op andere dagen in het seizoen kan zijn, want we hoefden bijna nergens te wachten en konden alles op ons gemakkie doen. De middag na 16.00 uur werden er op verschillende plaatsen shows opgevoerd en wij liepen van het één naar het ander. Zo zagen we de dieren die in verschillende films acteerden allerlei kunstjes doen en kregen we een kijkje in de trainingen die de dieren in Hollywood kregen. Verder was er een geweldig optreden van de Blues Brothers, waarbij Floor live on stage mee mocht dansen! En tot slot gingen we naar een show van Waterworks met veel watereffecten, acteerwerk en grappen, waarbij we blij waren dat we niet op de groene banken zijn gaan zitten, omdat je daar geregeld met een emmer water of door een waterscooter helemaal nat werd gespat!
Zo aan het eind van de middag waren we er wel klaar mee en vermoeid, maar zeker helemaal tevreden over de geweldige dag die we vandaag beleefd hebben gingen we richting de uitgang om terug te rijden naar het hotel. Eerst even met de benen omhoog, of in het zwembad om dan samen op in het hotel even iets makkelijks te eten; we hadden geen zin meer om weer de deur uit te gaan en ergens uitgebreid te gaan zitten. PFFFFF we hebben weer een rustdag nodig ;) !

De laatste hele dag voor vertrek! We zijn de data helemaal kwijt, maar weten dat we vandaag om 16.00 uur onze stoelen voor de reis van morgen moeten reserveren. Op de heenreis zagen we dat de stoelen rap gereserveerd worden (we hadden goede plaatsen hoor), dus wilden we nu ook zorgen dat we een beetje bij elkaar in de buurt zouden zitten. Verder werd er geïnventariseerd wat iedereen nog ECHT wilde doen en daarop werd bij het ontbijt het plan voor de dag gemaakt. Iedereen wilde naar het vistapoint om het Hollywood sign goed te kunnen fotograferen, we wilden en ritje door Beverly Hills, Sunset Blvd en ..... Marije en ik wilde heel graag enkele dollars besteden in één van de vele Hollywood Nails and Spa shop! (Daar heben we het de hele vakantie over gehad, omdat we werkelijk op iedere straathoek van die Chinees /Aziatisch bemande nagelsalons zagen en het ons erg leuk leek om voor vertrek mooie glittery, glamoury nails t laten maken!
Afijn, we vertrokken richting het Observatory, waar je van een prachtig punt de Hollywood letters kon zien en het bewijs dat we er geweest waren konden vastleggen met de camera. Op de weg er naar toe, zagen we een aankondiging dat juist die avond er een optreden zou zijn van Adèl (Ja..... voor hen die niet helemaal op de hoogte zijn van de hitparade.... DE ADÈL !!!;de enige echte Engelse popster!!!) De meiden wisten wel iets voor het avondprogramma...., maar het is er niet meer van gekomen!
We hebben een mooi ritje gemaakt door Beverly Hill en over RODEO DRIVE... de duurste straat van Hollywood, waar ongetwijfeld ook bekende mensen wonen, maar wij wisten alleen niet precies wie waar woont! Uiteindelijk zijn Marije en ik nog en uurtje bij een Vietnamese nailart mevrouw beland en .... hoewel ik er niet mee naar mijn werk durf (haha), lopen mijn dochter en ik met ‘”keurig’” verzorgde handen/nagels rond, die ik nadat ik ze aan de familie heb getoond weer tot normale proporties zal afvijlen! Marije heeft een lekkere tutmanicure en massage gehad en haar nagels zijn met een mooie French Manicure gelakt (wie moet nu haar koffer dragen, want stel je voor dat er iets beschadigd! Tot slot nog een ouderwets ijsje bij Baskin Robbin en toen hadden we (hoewel het voor jullie misschien nog steeds als een drukke dag klinkt) een lekker ‘wind-down’ dagje gehad! Iedereen had alles gedaan, gezien, gekocht en het werd nu tijd om de koffers te gaan herinpakken en ons vast mentaal voor te bereiden op het eind van de vakantie!
Het online inchecken was zo gebeurd, stoelen op de juiste rij voor beide vluchten en op het vliegveld hoeven we alleen nog maar de bagage af te geven; super geregeld. De koffers werden ook netjes ingepakt en we namen allemaal afscheid van enkele oude kledingstukken die in de States vervangen zijn door nieuwe, zodat alles er prima in paste. Volgens ons hebben we ook niet echt noemenswaardig overgewicht (in de bagage in ieder geval, want de behoefte aan normaal eten en die donkere bruine boterham met kaas wordt steeds groter!) en kunnen we voor ons laatste avondmaal op stap om deze fantastische reis met elkaar af te sluiten!
De verslagen zal ik thuis ook nog eens rustig doorlezen, want we hebben zo veel gedaan, gezien, gelachen, gereden, gekocht, gefotografeerd ...... het is bijna niet te bevatten! Maar bovenal hebben we met elkaar heeeeeel erg genoten en wat is het toch fijn om met elkaar te ervaren dat na een jaar hard werken en de diverse momenten die we niet als voltallig gezin hebben kunnen meemaken, een vakantie als deze weer alle ruimte biedt om bij te praten, bij te lachen, te genieten en op te laden voor het schooljaar dat ons weer te wachten staat. Zoals ieder jaar na de vakantie, denken we: ‘’ dit zouden we volgend jaar wel weer willen’’ , maar die kans is bijzonder gering dus gaan we eerst alle belevenissen maar eens vereeuwigen in een mooi fotoalbum en overbrengen met onze verhalen! We hebben het herlijk gehad en zijn ook weer blij (zoals dat ook hoort bij een vakantie) dat we weer fijn naar huis gaan. Lekker in ons eigen bed, eigen lekkere koffie en onze eigen hot tub ;) en.... het hondje weer halen (want die hebben we allemaal wel gemist!

Inmiddels zitten we op Heathrow Airport, waar we geen internetverbinding hebben, dus zal dit verhaal jullie bereiken als we vanmiddag thuis zijn! Het was leuk te weten dat jullie mee lazen; we keken steeds naar de reacties van jullie en..... de helft van mijn kerstbrief is hiermee klaar! ;)

Veel liefs van ons allemaal!

• 17 Augustus 2011 - 16:44

Dorothé:

Hoi allemaal,

Weer thuis ondertussen. Ik zal de verhalen missen, maar misschien dat mijn werk achter de computer dan wat harder op schiet.

Fijn dat het zo´n leuke reis is geweest. Ik hoop dat Anna´s been ook weer een stuk beter is ondertussen. Geniet van de boontjes en vinken. Heel herkenbaar, ik kon ook geen gefrituurde dingen meer zien aan het eind van onze vakantie.

Arjen is met Remko uit eten, en even bijkletsen en ik ga weer verder aan het fotoboek

groetjes,

Dorothé

• 17 Augustus 2011 - 19:02

Nijmegen:

het was geweldig alles mee te lezen.
    Jullie zijn weer thuis!?

we horen het wel.

tot horens

papa

• 28 Februari 2012 - 13:46

Erik Stoelinga:

Ik ben bij toeval op deze site gekomen maar leuk :D