Everglades City / Alligator City - Reisverslag uit Everglades City, Verenigde Staten van Heleen en Bart Stoelinga - WaarBenJij.nu Everglades City / Alligator City - Reisverslag uit Everglades City, Verenigde Staten van Heleen en Bart Stoelinga - WaarBenJij.nu

Everglades City / Alligator City

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen en Bart

23 Juli 2014 | Verenigde Staten, Everglades City

Na een heerlijk ontbijt, waar we ook maar half voor ge-charged werden omdat we zo laat kwamen(!), hebben we uitgechecked uit ons luxe resort. Echt en aanrader voor de Florida-gangers in spe die lekker willen chillen!
De reis vervolgt naar Everglades City, ongeveer een uur zuid van Naples, waar we een tussenstop zullen maken voordat we verder reizen naar de Keys. We hebben honderden foldertjes van Airboat operators gekregen en weten eigenlijk niet echt of er vel verschil zit tussen al deze bedrijfjes. Bij het binnen rijden zien we namelijk overal aanplakbiljetten en reclameborden die de "gatorshows" en de airboats aanprijzen. We rijden er even rond en stoppen dan bij Erv's airboat. Er zaten 2 kleine alligators in een bak dat eigenlijk wel heel zielig was, want die werden er te pas en te onpas uitgehaald om op te foto te gaan met toeristen (en dus ook met ons) voor een tip van enkele dollars! Toch hier een ticket gekocht voor en tour van een uur en samen met een Oostenrijker met zijn dochter stapten we op dit lawaaierige ding om de Mangroves in te gaan op zoek naar echte krokodillen!

Even wat airboatgegevens voor de geïnteresseerden onder jullie:
De eerste moerasboot, genaamd de Ugly Duckling, werd gebouwd in 1905 in Nova Scotia, Canada, door een team geleid door Dr. Alexander Graham Bell. Een kennis van Dr. Bell, Glenn Curtiss, liet als eerste een moerasboot registreren in Florida, Verenigde Staten, in 1920. Deze boot werd de Curtis Scooter genoemd.

Tegen de jaren 30 maakten steeds meer mensen hun eigen moerasboten. Via het proces van trial-and-error werden een groot aantal verschillende modellen uitgeprobeerd, tot uiteindelijk het huidige model ontstond.

Moerasboten zijn vandaag de dag vooral in de Florida Everglades een populair transportmiddel voor toeristen, vissers en jagers.

De boot heeft een platte bodem, en wordt niet aangedreven door een schroef maar door een propeller. Deze propeller wordt vaak aangedreven door een auto- of vliegtuigmotor. De propeller bevindt zich in een speciale kooi om te voorkomen dat er voorwerpen, dieren of personen mee in contact komen. De boot wordt gestuurd met een verticaal roer, die de luchtstroom van de propeller van richting kan doen veranderen. De boten hebben geen rem.
De passagiers en bestuurder zitten vaak op wat hoger geplaatste stoelen zodat ze het moeras goed kunnen overzien.

Op zo'n boot gaan wij dus een uur op pad en Captain Jerry vertelt ondertussen wat over het ontstaan van de Everglades en de wildlife. Als het te lawaaiig wordt zetten we een koptelefoon op en zitten we als een stelletje zombies in die boot te genieten van de prachtige natuur!. Het was echt een waanzinnige tour door de enorme mangrove wouden, de omhoog groeiende wortels van de bomen/struiken, de smalle vaarweggetjes en.... de enorme krokodillen die we zagen waren geweldig! Eerst zagen we een kleintje wat verstopt liggen dobberen, maar later echt een enorm beest zwemmend met zijn kop iets boven water.... een beetje dreigend was het wel, maar we bleven op gepaste afstand! Later zagen we nog wat racoons tussen de bomen verschijnen. Dit was niet helemaal toevallig, want deze beestjes worden voortdurend gevoerd door de airboat captains, dus bij het horen van het geluid komen ze tevoorschijn om hun kattenbrokjes uit de hand te eten. Ze kwamen wel erg dichtbij en ik weet niet of ik het nou wel of geen schattige dieren vind.... ik neig naar GEEN!
Op de terugweg zagen we nog een manatee zwemmen en we waren alle drie blij dat we eerder in de veilige Crystal River hadden gezwommen met deze zeekoeien.... en niet in deze alligatorvriendelijke plas!

Het was wel echt de moeite waard om op deze manier de Everglades te bekijken en zeker een aanrader! We wilden nog wat souvernirs meenemen uit het winkeltje van Erv, maar omdat alle potjes "gatorsauce" met een soort krokodillenpootje versierd waren, leek het ons geen fijn idee om dit mee te nemen (sorry guys!). Zowel wij zelf als de douane zullen dit soort souvenirs niet echt waarderen! Grappig was, dat onze Oostenrijkse medepassagier ook aan het twijfelen was of zoiets wel door de customs zou komen.... en hij bij het lezen van de kleine lettertjes op het potje las: " made in Costa Rica!!"

We rijden snel verder naar onze volgende bestemming; Marathon, the middle Key. Het is zeker nog een uurtje of drie en half rijden, maar de weg over the Keys is prachtig, met zijn enorme bruggen die het ene eiland met het andere verbindt en de kleine baaitjes links en rechts (de ene kant the Gulf en de andere kant the Atlantic) en natuurlijk de rijke hoeveelheid dive, boat and ander nautic shops langs de weg.
Tegen 18.00 uur zijn we in Marathon en checken in bij Holiday Inn. We raadplegen MF's vrienden bij Yelp en vinden een super leuk restaurant (Sparky's landing), met live muziek (allemaal songs uit the seventies/eighties) waar we lekker buiten eten en genieten van de muziek, het weer en de andere gasten.
Morgen op weg naar de Key of the Keys.... KEY WEST!

Het wil nog niet helemaal lukken met de foto's en de filmpjes; we missen onze technische kinderen om hiermee te assisteren, maar heb geduld,.... als ze geupload zijn, zetten we ze bij de verslagen!

• 24 Juli 2014 - 22:55

Dorothé:

Leuk dat botenverhaal en en met die foto erbij helemaal top. Het enjoyen lukt jullie heel goed.