Manatees in Crystal River - Reisverslag uit Crystal River, Verenigde Staten van Heleen en Bart Stoelinga - WaarBenJij.nu Manatees in Crystal River - Reisverslag uit Crystal River, Verenigde Staten van Heleen en Bart Stoelinga - WaarBenJij.nu

Manatees in Crystal River

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen en Bart

20 Juli 2014 | Verenigde Staten, Crystal River

Vanmorgen ging de wekker voor het eerst sinds tijden weer eens! Nu voelt dat nog steeds een beetje als uitslapen om 6.15 uur, maar voor de vakantie is het wel een erg vroeg en gekker moet het niet worden! Mirthe Floor komt welliswaar met moeite er uit, maar is welzeer excited, want we gaan snorkelen in Crystal River, ongeveer een uur zuidelijk van Cedar Key, in de hoop daar zeekoeien te zien. We weten vant te voren dat deze sociale, enorme zoogdieren vooral in de wintermaanden zich ophouden in het warme water van de springs in de rivier, maar hopen dat we er toch nog eentje zien! We vertrekken zo vroeg, omdat de manetees dan vaak actief zijn en daarna siesta houden! Bij Crystal Lodge Diving Centre hebben we de tocht geboekt en na onszelf in wetsuits te hebben gehezen en een informatiefilm over de beesten te hebben gezien, stapten we op het bootje om langzaamnaar de kansrijke manatee-see spots te varen. We hebben voor een klein, lokaal bedrijf gekozen en dat werd beloond met een privat tur, want wij waren de enigen vandaag. Geen garantie op manatees, maar we gaan een poging wagen! Naast de mooie rivier met over het algemeen ondiep water en weinig stroming, zien we ook de meest waanzinnige huizen langs de rivieroever staan.... We stoppen eerst bij een spring ( waar het water normaal crystal clear is, maar nu even niet ;-) en snorkelen daar een tijdje rond zonder veel succes. We vertrekken daarom weer naar een ander deel vande rivier waar onze captain vermoedt dat we meer kans hebben. Door het tij is het even afwachten if we onder de brug doorkunnen, maar met ruim een centimeter tussen het dak van de boot en de brug.... Ging dat makkelijk! Bij de tweede duik/ snorkelpoging hadden we succes.... Een enorme zeekoe lag op de ondiepe zeebodem, af en toe wat schuivend om gras van de bodem te schrapen en we konden rustig bij hem in de buurt drijven om hem van alle kanten te bekijken! Wat een enorme......zeekoe! Iedere 5 á 6 minuten kwam hie naar boven om te ademen en af en toe leek het er op dat hij met z'n harige snuit Mirthe-Floor bijna kuste, zo dichtbij komt hij! Wat een superervaring en hoe fijn dat we er toch eentje hebben gespot!! Na een tijdje stapten we weer bij captain Joe op de boot die een enorm oog heeft voor wat er in het water beweegt, want ook op de terugweg zagen we de lamentijnen ( leuke namen hebben die beesten toch) zwemmen en zelfs een heel kleintje. Helaas heb ik geen eigen foto's van de zeekoeien, maar als je wil weten hoe ze er uit zien, moet je zelf even googlen!
Nadat we weer terug waren bij het diving centre en onze wetsuits, snorkel etc hadden ingeleverd, waren we wel aan een ontbijtje toe! In de plaatselijke deli ( die net als alle andere eetgelegenheden de deur vol had hangen met "awarded" stickers) bestelden we een sub die enige naam mocht hebben.... Voor het eerst hebben we om een doggiebag gevraagd!

Na dit avontuur stond de verplaatsing naar Fort Myers op het programma. Dit was ongeveer drieenhalf uur rijden en hier kwamen we iets na 4 am aan. We slapen 1 nachtje in een mooi holiday inn hotel, om de dag erna verder te reizen naar Napels. Fort Myers is zelf een doodsaaie Amerikaanse stad, waar in ieder geval op zondagavond niets te doen is. De stranden op de nabijgelegen eilandjes zijn vast en zeker wel de moeite waard, maar de stad zelf.... Opa Hugo zou het niets gevonden hebben dat wij hiernu zijn, want we hebben wijken gezien ( en er vol verbazing doorheen gereden) met heel veel gekleurde knaapjes, op iedere hoek een gunshop, vervallen krotjes van huizen, waar ik ook mijn kinderen niet graag alleen op pad zou laten gaan.
Anyway, we zochten eigenlijk naar een restaurantje en je zult het niet geloven, maar we konden nauwelijks iets vinden. We zijn helemaal doorgereden naar pine island en vonden daar een leuk mexicaans tentje waar we lekkere sissling fajita's hebben gegeten en weer een moderne ( en onpersoonlijke) ervaring rijker wedprden... Op onze tafel stond een tablet, waarop je de menukaart kon bekijken en je gerechten kon bestellen ook spelletjes kon spelen, je refills kon bestellen, je toetjes kon aanklikken ( die dan in no-time werden geserveerd) en je creditcard kon swipen om dan af te rekenen en te vertrekken!!!! Gelukkig keken we zo dom naar heet apparaat dat we een "mens" kregen als ober, die aan tafel de guacamole maakte naar onze smaak en de verdere avond kwam vragen of ze moest helpen!
Daarna zijn we nog even door de Publix supermarkt gelopen. We wilden brood voor het ontbijt kopen, maar hebben het bij een fles sap en 3 yoghurtjes gelaten, omdat we...... Echt waar...... Niets lekkers konden vinden voor op brood!! Verder hebben we de watervoorraad aangevuld zodat we weer vooruit kunnen de aankomende dagen?
Conclusie van deze dag..... Manatees is echt een aanrader ( maar om er heel veel te zien moet je echt in november december gaan), Fort Myers is niet echt een trekpleister, maar misschien hebben wij niet de juiste plekjes gevonden, bij moderne restaurats met tablets moet je heeeeel dom kijken en het ding ondersteboven houden en van alle kanten bekijken, want pas dan krijg je een "mens"!! Al met al weer een fijne dag en we moeten goed slapen, want morgen staat er ook een vermoeiend onderdeel op het programma..... Shoppen in Estero....waar volgens betrouwbare bron de enige officiele outletwinkel van Abercromby and Fitch zit, dus met het boodschappenlijstje uit Nederland en met Mirthe-Floor zullen we ons daar wel kunnen vermaken!
Verder tellen we gestaag Bart's laatste dagen als veertiger af....nog two to go!!

(Foto's volgen)

• 21 Juli 2014 - 15:45

Dorothé:

Hi Amerikagangers.... wat een leuke verhalen van wat jullie daar allemaal beleven. Ik heb deze blog pas gisteren ontdekt maar mijn ogen waren te slecht om het goed te kunnen lezen. Inmiddels op een andere pc met flinke zoommogelijkheden ben ik helemaal bij. Vandaag dus shop till you drop en morgen Barts verjaardag.... Plezier hoef ik niet meer te wensen... dat spat met grote druppels van dit blog.

Groetjes,

Dorothé

• 21 Juli 2014 - 16:03

G.stoelinga:

weer een fantastische dag heb ik begrepen.
    Jullie zullen in Schagen de landkoeien niet meer zien staan.
    Nog een nachtje slapen, dan slaat het blaadje om?

papa

• 21 Juli 2014 - 19:03

Anneke Souman:

Lieve jarige Bart,
    Van hartegefeliciteerd met je bijzondere verjaardag. Je kunt wel ver weg gaan maar dit soort dingen gaat gewoon door. Het doet geen pijn hoor!!! Wij wensen jullie een heel fijne dag en wij heffen hier het glas op jouw gezondheid.
    Lieve groet en dikke verjaardagskus voor jullie alle drie.
    Papa en Mama

• 21 Juli 2014 - 22:42

Marjolein:

Genieten dus!!!!!! Wat een prachtige reis en wat goed dat jullie alles op papier zetten.
    Vanaf deze zijde wensen wij Bart vast een hele fijne verjaardag toe! Ook al zijn jullie aan de andere kant van de wereld, wij vieren zijn 50e verjaardag in gepaste dronkenschap!!!!! Veel plezier daar en tot horens!!

• 21 Juli 2014 - 22:49

Tante Ly:

mensenkinderen, wat spannend alleemaal! Voor de warmte hoefden jullie niet te gaan. Buiten was het vandaag hier heerlijk met vanaf 3 uur regen, maar binnen zakt het maar moeizaam van 26 naar 24 graden.
    Bart, is het nu nog oudejaarsavond? In elk geval heel hartelijk gefeliciteerd met deze bijzondere dag die jullie vast op een bijzondere manier zullen vieren. Nog maar lekker doorgeneiten, liefs van tante Ly