Fort Matanzas and Leisure on the Beach - Reisverslag uit Saint Augustine, Verenigde Staten van Heleen en Bart Stoelinga - WaarBenJij.nu Fort Matanzas and Leisure on the Beach - Reisverslag uit Saint Augustine, Verenigde Staten van Heleen en Bart Stoelinga - WaarBenJij.nu

Fort Matanzas and Leisure on the Beach

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen en Bart

17 Juli 2014 | Verenigde Staten, Saint Augustine

Hoewel we heerlijk hebben geslapen, is het nieuwe bioritme nog niet helemaal op orde! Mirthe-Floor lag weliswaar direct voor jaffa gisteravond, maar was wel om 6 am weer wakker! Het hotel is prima dus daar kan het niet aan liggen dat we niet zo heel goed slapen!
Vanmorgen verrast door de uitgebreide ontbijtkeuze van het hotel. Er was een keuze uit bagels, brood, cerials, porridge en een wafflemaker, die Mirthe-Floor prima kon bedienen! Het blijft een belevenis om Amerikanen, hun gewoontes en in het bijzonder hun eetgewoontes te observeren! Het heeft werkelijk niets met rustig of gezellig samen tafelen te maken. Overal hangen grote tv's met tell-sell of news ( en als je geluk hebt zijn er drie verschillende zenders tegelijk aan)! De meeste gezinnen met pubers eten met telefoons en oordoppen in, zodat je geen gesprek hoeft te voeren. Daarnaast zie je mensen stapels bakery-stuff meenemen, alsof ze drie dagen niets meer te eten krijgen ;-)
Wij starten de dag met een bezoek aan Fort Matanzas, het Fort dat ons werd aangeraden door een Ranger. Iets buiten St. Augustine ligt dit nog geheel in tact zijnde Fort. Het National Monument wordt gerund door vrijwilligers die altijd vriendelijk bereid zijn wat te vertellen over de history van het gebied. Het Fort Is alleen te bereiken via een bootje en we krijgen boardingcard free of charge. Wachtend op de boot wandelden we even over de kleine rivieroever, waar de habitat van de krab geobserveerd werd. We zagen wel honderden krabjes krioelen en als je iets te dichtbij kwam in een zandholletje in het strand duiken. Hier ontstond bij Mirthe-Floor al inspiratie voor een lichte lunch later op de dag!
Na het gezellige boottochtje besloten we een lekker strand op te zoeken en daar te starten aan de stapel ongeopende en ongelezen libelles (vanaf maart 2014) en de boeken die in papieren en digitale versie zijn meegereisd. Eerst zoeken we een fishfood restaurant op (daar zijn er hier werkelijk genoeg van!) en we werden verrast door de verbazingwekkend goede kwaliteit in een tentje dat er van buitenaf echt niet uit zag. Bart maakt er een sport van om de meest excentrieke eetplaatsjes uit te zoeken die bij binnenkomst onze wenkbrauwen doen fronzen, maar achteraf vaak de meest lekkere maaltijden en meest leuke ontmoetingen opleveren!Zo ook dit tentje; Seafood kitchen in St. Augustine Beach, dat echt en aanrader is als je er toevallig in de buurt bent! Mirthe Floor bestelde een eenvoudige lunch en kreeg een stapel crablegs waar je niet overheen kon kijken! Bart at hier een comb-iplatter van Shrimps and Oisters (die je daar ook overal in het wild tegenkomt in zee!) en ik kreeg een heerlijke crabsandwich. Uiteraard gaat zo'n maaltijd gepaard met een onophoudelijke re-fills diet coke, dus het vochtgehalte was weer op peil, maar het alcoholgehalte blijft hier erg op achter!) Alles was homemade to order (dus niet te vergelijken met een keten restaurant en we waren voldoende gevoed om daarna tot 19.00 uur aan het strand te liggen.
We vonden een heerlijke plekje in St. Augustine Beach en het water was er super lekker. We hebben de eerste kleur vast opgedaan (niet verbrand gelukkig) en zullen nog verschillende stranden bezoeken om het bruiningsschema een beetje op te bouwen!
's Avonds hebben we weer een visrestaurantje gevonden dat het vermelden waard was! Aan de voet van het strand, met brandende fakkels naast ons aten we in Beachcrombers Restaurant een heerlijke taco met vis en salade.
Morgen gaan we weer verkassen en vertrekken we na het ontbijt om de oversteek te maken van oost naar de westkust van Florida te maken waar we de Golf van Mexico zullen zien!